-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48986 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

در مورد آية 1 سوره نساء و يكي بودن مرد و زن در اين آيه توضيح دهيد؟



خداوند متعال در آيه اول سوره مباركه نساء مي فرمايد : يا ايها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بثّ منهما رجالاً كثيراً و نساء... يعني: اي مردم بترسيد از پروردگار خود، آن خدايي كه همه شما را از يك تن بيافريد و هم از آن جفت او را خلق كرد و از آن دو تن، خلقي بسيار در اطراف عالم از زن و مرد برانگيخت...

محل اشكال خلق منها زوجها مي باشد كه در توصيح آن ابتدا لفظ زوج را ترجمه كرد، سپس به تفسير اين قسمت ميپردازيم.

راغب گويد : به هر نر و مادهاي كه از طبقه حيوان بوده با يكديگر جفت گردند زوج گفته مي شود، و معناي وسيع آن القاء قيد حيوانيّت است. بنابراين به هر دو موجودي كه با يكديگر قرين باشند چه حيوان و چه غير حيوان، زوج گفته مي شود، و وسيعتر از اين اطلاق زوج است بر هر چيزي كه با چيز ديگر كه مانند و يا ضد اوست همراه باشد ... .

ظاهر جمله و خلق منها زوجها اينست كه مي خواهد بگويد زوج اين فرد هم مثل خودش از همين نوع است و اين افراد پراكنده به دو فرد همانند برمي گردند. بنابراين لفظ من، نشويه است و اين آيه همان معنايي را بيان مي كند كه در آيات ذيل بيان شده است، مي فرمايد : و من اياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجاً لتسكونوا اليها و جعل بينكم مودة و رحمة(1) يعني : از آيات پروردگار يكي اينست كه جفت شما را از جنس خود شما برايتان آفريد تا با او آرامش پيدا كنيد و بين شما دوستي و مهرباني قرار داد.

وا... جعل لكم من انفسكم ازواجاً و جعل لكم من ازواجكم بنين و حفده(2) يعني : و خداوند براي شما از جنس خودتان زناني قرار داد و از اين زنان برايتان فرزندان و نسلي به وجود آورد.

فاطرالسموات و الارض جعل لكم من انفسكم ازواجاً و من الانعام ازواجاً يذرؤكم فيه(3) يعني : خدا پديد آورنده آسمانها و زمين است و براي شما از جنس خودتان زناني قرار داد، و چهارپايان را جفت آفريد تا بدين وسيله شما را زيا دكند. و نظير آن اين آيه است : و من كل شي خلقنا زوجين(4) يعني : و از هر چيزي جفت آفريديم.

پس آنچه در بعضي از كتب تفسير، ذكر شده كه آيه در صدد بيان اين مطلب است كه جفت اين فرد از خودش گرفته شده و خداوند او را از جزء بدن وي آفريده است. همانطور كه در بعضي اخبار است كه خداوند زن آدم را از يكي از دنده هاي وي آفريد هيچ شاهدي از خود آيه بر آن نمي توان يافت.(5)



هيچ شاهدي از خود آيه بر آن نمي توان يافت.(5)

بنابراين روشن است اينكه در آيات مي خوانيم همسران شما را از شما قرار داد معني آن اينست كه از جنس شما قرار داد نه از اعضاي بدن شما. و طبق روايتي كه از امام باقر( در تفسير عياشي نقل شده خلقت حوا از يكي از دنده هاي آدم شديداً تكذيب شده و تصريح گرديده كه حوا از باقي مانده خاك آدم آفريده نشده است.(6) و از دسته بندي و جمع بندي آيات و روايات در اين مورد اين حقيقت به وضوح قابل بيان است كه مرد و زن هيچ يك بر ديگري برتري ندارند و تنها ملاك برتري انسانها نسبت به هم تقوا مي باشد، كه آيه قرآن هم به آن تأكيد نموده است : ان اكرمكم عندالله اتقيكم(7) و البته نسبت تساوي زن و مرد كه از آيات شريفه استخراج مي شود و به معناي عدم تفاوت بين آنها نيست و در عالم دنيا زن و مرد با هم تفاوتهايي دارند و بر اساس همين تفاوتها، مسؤوليت هر يك مشخص شده است اما اين تفاوت ها كه در توانايي و مسؤوليت هر يك ديده مي شود موجب برتري يكي بر ديگري نيست پس زن و مرد با هم مساوي هستند (در حقيقت انسانيّت و كسب مدارج انساني) و با هم متفاوتند (در خصوصيات ظاهري و توانائيهاي جسمي و روحي).



































ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع و مآخذ :

1. سوره مباركه روم / آيه21

2. سوره مباركه نحل / آيه 72

3. سوره مباركه شوري / آيه11

4. سوره مباركه ذاريات / آيه49

5. تفسيرالميزان، علامه طباطبايي، ج4،ص232

تفسير نمونه، جمعي از نويسندگان، ج3، ص246

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.